Direktlänk till inlägg 27 juli 2019

Visité la cathédrale ā metz

Av Mia - 27 juli 2019 20:26

I dag blev det besök av katedralen i Metz. För mig som gillar historia och kyrkor, trots icke medlemskap i svenska kyrkan....nu vet ni det, så är det en mäktig känsla att vara där.
Vilken historisk byggnad! Som en av oss sa, är man inte religös så blir man när man är där! Mycket tänkvärt...
Katedralen Sankt Stefan av Metz även benämnd Metz katedral, är en historisk romersk-katolsk katedral i Metz, huvudstad i regionen Lorraine i Frankrike. Saint-Étienne de Metz är domkyrka för Metz romersk-katolska stift och säte för biskopen av Metz

Metz är känt som biskopsstift sedan år 535 (lista över Metz biskopar), men biskopar är omnämnda ända från Sankt Clement av Metz, biskop omkring 280?300. En av de mest kända biskoparna i stiftet var Arnulf av Metz (614?629).

Metz nuvarande katedral grundlades år 1220 ovanpå en tidigare kyrka. Bygget var färdigt omkring 1520 och den nya katedralen invigdes den 11 april 1552.

Katedralen är känd för att ha ett av de högsta valven i världen; de är 41.4 meter höga. Detta enligt Wikipedia.

Min känsla att vara där var närmast religiöst. Jag vet inte hur många bilder jag tog, men känslan går inte att fånga på bild. En stund, när jag var själv, satte jag mig ner och tog in känslan. Det va som att väggarna talade till mig. Det finns mycket historia där och vägrar känna in all den historiken....

Jag bad till Maria Magdalena idag. Jag har en önska som är så stark så det gör ont. Tänk hur det kan bli... Jag köpte ett radhalsband till min samling av religiösa donnor, biblar och trosfigurer samt en nyckelring med en Maria Magdalena hängandes vid... låter kanske inte så trevligt men nu är det lite svårt att beskriva allt i ord...

Kommunikation.
Mmmmm ett ord man kan dividera i dödagar om... alltså det är så spännande detta! Jag pratar engelska, svenska och lägger till något franskt ord... fransmännen pratar mer eller mindre BARA franska, men vi förstår varandra ändå... är inte det märkligt...? Vad tänker jag på? Jag tänker på att vi svenskar verkar inte alltid förstå varandra alls ibland...jag undrar vad det kan bero på? Vill vi inte för vi väljer bort det? Eller kan vi inte för att vi inte förstår koderna? Eller vad? För här...även om jag tycker det är svårt med språket, så går det. Ja, nu vet jag att jag inte är ensam om detta, men lite intressant är det... jag lämnar det där för det är alltid någon som tänker på saker jag själv har missat i kommunikationen någon gång... ja ja, jag använda Google translator också...

Jag kanske borde ha förvarnat om att jag har dyslexi...så jag ser ju att en del ord står fel. I går: av. Av skulle stå ac. För vår ac lade av igår. Nu ska vi få gratis frukost för förlorat syre...herregud vi kommer dö...tur jag hann och bikta mig...

Nu följer massa bilder på Metz, håll tillgodo

 
 
Ingen bild

Kevin M.

28 juli 2019 15:18

Hej Mia!
En mycket fin katedral det - inte helt ovanligt när det gäller just gamla katedraler.

Så om jag förstår det rätt: Du är inte Katolik men bad till Maria Magdalena och biktade dig? Till en präst eller?

Det är i varje fall så att dessa vackra kyrkor är byggda för att peka på nånting klart större än nån av oss kan begripa, och utan tvekan är det så att skönhet - inte minst i arkitektur eller liturgi - är nåt som lockar till Gud.

Det var förresten en Rosenkrans du köpte - i varje fall om det är den på bilden - och inte enbart ett "radhalsband" - om man nu ska vara petig.

Mia

28 juli 2019 15:26

Hej!
Kul att du hittade hit.
Jag bad till Maria Magdalena och satt i biltstolen och i tanken biktade mig.
Tack för info!
//Mia

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mia - 15 oktober 2019 19:47


Jag äter själv upp orden jag skrev tidigare om hösten. Den är bara så mörk just nu. Mörkt, blött och på många ställen färglös. Jag tror att som man mår, så ser man kanske också? Lite dystert kanske, men jag funderar...hahaha. Jag roar mig med att tän...

Av Mia - 7 oktober 2019 18:03

Jag kände bara hur jag stelnade till när jag fick se orden. Mina första tankar va: Hur fan kan du med? DU! Som hotade med att om jag inte log på julaftons sammankomst skulle lämna mig. DU som tydligt sa till mig att min närvaro på arbetsplatsen inte ...

Av Mia - 2 oktober 2019 17:04

Jag går en utbildning som heter systematisk uppföljning via Högskolan Väst. ?Ja, men hur svårt ska det va?, tänkte jag när jag anmälde mig till denna utbildning som löper över hela hösten och är klar 20 dec. 2019. Första tillfället var den 13 sept. O...

Av Mia - 1 oktober 2019 17:20

Oktober är här. Ja det är verkligen ingen idé att tro att det går att hindra årstiderna sina närvaron... Det som är gjort är gjort och det är bara att blicka frammåt..eller?   Har ju hört det länge...att man ska inte ångra något. Fast ändå vill t...

Av Mia - 1 augusti 2019 23:41

I morse åkte vi iväg kl 05:00. Målet va flygning. Det va vindstilla och lite lätt småkyligt för att ha varit 30-40 grader tidigare i veckan. Det är som att så fort det blir augusti blir det höst- märkligt. Vi va full ballong. Fem med piloten Kenne...

Ovido - Quiz & Flashcards