Alla inlägg den 27 juli 2019

Av Mia - 27 juli 2019 20:26

I dag blev det besök av katedralen i Metz. För mig som gillar historia och kyrkor, trots icke medlemskap i svenska kyrkan....nu vet ni det, så är det en mäktig känsla att vara där.
Vilken historisk byggnad! Som en av oss sa, är man inte religös så blir man när man är där! Mycket tänkvärt...
Katedralen Sankt Stefan av Metz även benämnd Metz katedral, är en historisk romersk-katolsk katedral i Metz, huvudstad i regionen Lorraine i Frankrike. Saint-Étienne de Metz är domkyrka för Metz romersk-katolska stift och säte för biskopen av Metz

Metz är känt som biskopsstift sedan år 535 (lista över Metz biskopar), men biskopar är omnämnda ända från Sankt Clement av Metz, biskop omkring 280?300. En av de mest kända biskoparna i stiftet var Arnulf av Metz (614?629).

Metz nuvarande katedral grundlades år 1220 ovanpå en tidigare kyrka. Bygget var färdigt omkring 1520 och den nya katedralen invigdes den 11 april 1552.

Katedralen är känd för att ha ett av de högsta valven i världen; de är 41.4 meter höga. Detta enligt Wikipedia.

Min känsla att vara där var närmast religiöst. Jag vet inte hur många bilder jag tog, men känslan går inte att fånga på bild. En stund, när jag var själv, satte jag mig ner och tog in känslan. Det va som att väggarna talade till mig. Det finns mycket historia där och vägrar känna in all den historiken....

Jag bad till Maria Magdalena idag. Jag har en önska som är så stark så det gör ont. Tänk hur det kan bli... Jag köpte ett radhalsband till min samling av religiösa donnor, biblar och trosfigurer samt en nyckelring med en Maria Magdalena hängandes vid... låter kanske inte så trevligt men nu är det lite svårt att beskriva allt i ord...

Kommunikation.
Mmmmm ett ord man kan dividera i dödagar om... alltså det är så spännande detta! Jag pratar engelska, svenska och lägger till något franskt ord... fransmännen pratar mer eller mindre BARA franska, men vi förstår varandra ändå... är inte det märkligt...? Vad tänker jag på? Jag tänker på att vi svenskar verkar inte alltid förstå varandra alls ibland...jag undrar vad det kan bero på? Vill vi inte för vi väljer bort det? Eller kan vi inte för att vi inte förstår koderna? Eller vad? För här...även om jag tycker det är svårt med språket, så går det. Ja, nu vet jag att jag inte är ensam om detta, men lite intressant är det... jag lämnar det där för det är alltid någon som tänker på saker jag själv har missat i kommunikationen någon gång... ja ja, jag använda Google translator också...

Jag kanske borde ha förvarnat om att jag har dyslexi...så jag ser ju att en del ord står fel. I går: av. Av skulle stå ac. För vår ac lade av igår. Nu ska vi få gratis frukost för förlorat syre...herregud vi kommer dö...tur jag hann och bikta mig...

Nu följer massa bilder på Metz, håll tillgodo

Av Mia - 27 juli 2019 00:20

För andra gången skriver jag inlägg. Vet inte vad som händer på denna resan...bloggar försvinner, Annicka har gjort sönder vår av nu precis och luften sinar...hahaha jag visste väl att jag gjorde rätt med att skriva ett testamente.... jisses.. detta blir en tuff natt!! Inget syre och ingen kyla...inget fönster som går att öppna och ingen att söka tröst hos.....suck.
Ingen flygning blev det heller inte fasen hjälper det att jag handlade in nya kläder i eftermiddag....det tillhör väl kanske en annan blogg....eller mer ett privatliv,

Nej idag blåste det väldigt mycket. Vi flyger inte vid för mycket blåst, 12 sek, utan tar det säkra före det osäkra. Det va väldigt varmt att dra på sig jeansen i denna värmen, men oväder är på gång och det dröjde länge innan någon överhuvudtaget tog sig upp. När det väl va en, kom flera efter och det är lika magiskt som vanligt. Vi satsar på annan dag. Lite mer säkrare dagar. Flera fick brännskador på höljet, höljet va inte tillräckligt med luft och de fick stora problem! Värre kan det bli när de landar i vinden, ingen risk vi vill ta.

Så vi njöt av utsikten, närvaron av varandra och tog en middag istället. Jättetrevligt, värmen tar och vätska behövs....jag ska inte gå in närmare på det, men ibland får man bjuda på sig. Att vissa sätter i halsen, andra magont av skratt och andra måste spotta ut vad de nyss tog in...det kan inte jag hjälpa....hehe..

Så här skrev jag inte alls mitt första försök av inlägg, men det väl inte meningen att all fakta skulle med, ibland blir saker inte alltid som man tänkt sig, men det kan bli bra ändå.
Nu lägger jag in bilder...och ha en underbar natt....ni som kan...

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards